Перейти до основного вмісту

Судова охорона: кого й від кого треба охороняти?

Тетяна Ющенко

Адвокат, експерт Українського інституту майбутнього

Нещодавно українське суспільство сколихнула новина про поранення поліцейського під Солом’янським районним судом м. Києва, в якому якраз обирався запобіжний захід меру Одеси Генадію Труханову. В мить всі задумались над тим, скільки зброї "на руках" мають українці, та головне – чи безпечно ходити до суду, коли там … стріляють??? Не вдаючись в подробиці послідуючого за цим конфліктом між керівництвом Міністерства внутрішніх справ і Вищою радою правосуддя, хотіла б закцентувати увагу на головному – Служба судової охорони: кого й від кого охоронятиме?

Міф перший: Щоб захищати суддів від народу

Цей відверто популістський меседж час від часу лунає з блакитних екранів кожної української оселі. Деякі політики, намагаючись перекласти з себе відповідальність за неефективну роботу, обирають шлях "призначення винними інших" в тому числі, а можливо й в першу чергу судову систему. Навмисно протиставляючи суддів і Народ України, вони здобувають такі жадані бали в політичних рейтингах, забуваючи пояснити, що судді, як і представники інших професій, є невід’ємною частиною цього народу. Відтак, кожен хто приходить до приміщення суду, будь то позивач, відповідач, присяжний, суддя чи працівник суду, має право на захист від протиправних дій, які вчиняються відносно нього іншими особами. Саме тому, у Положенні про Службу судової охорони вказано, що її діяльність буде спрямована на забезпечення безпеки всіх учасників судового процесу, а не лише суддів.

Міф другий: Охороняти суди не треба, хай самі себе захищають!

Для того, щоб розвінчати цей меседж потрібно розуміти, що охорона приміщень суду направлена в першу чергу на забезпечення схоронності всіх документів, доказів, які учасники судових розглядів надають в судових засіданнях на підтвердження своїх вимог або заперечень. Це забезпечує можливість захистити право, довести свою невинуватість, або встановити вину та покарати винних. Суддя вершить правосуддя, але жоден закон не зобов’язує його стерегти матеріали судових справ, які є в його провадженні. Кожен має займатись своєю справою. Від того, на скільки будуть охоронятись суди напряму залежить можливість реалізації кожним з нас права на судовий захист.

То посудіть самі: кому більше вигідна охорона судів? Певне, що всім - як суддям, так і учасникам судових процесів.

Чому вона має здійснюватись окремими підрозділами, що підпорядковуються судовій владі? Для того, щоб гарантувати незалежність суддів та уникнути можливих проявів тиску на суд представниками двох інших гілок влади з метою отримання бажаного судового рішення.

Чому це важливо? Недостатність заходів охорони українських судів вже вкрай негативно впливає на незалежність суду та провокує радикальні угруповання вчиняти протиправні дії, спрямовані на захоплення судових установ.

Якщо це так важливо, то чому й досі суди охороняються лише силами Національної поліції та Національної гвардії України?

Законом передбачено, що Служба судової охорони повинна була розпочати виконання повноважень з 1 січня 2018 року.Законом України "Про Державний бюджет на 2018 рік" заплановано фінансування Служби судової охорони в розмірі більше 1 млрд. грн. 27 грудня минулого року Вищою радою правосуддя було затверджено Положення про Службу судової охорони, створено окрему юридичну особу, однак для початку її функціонування потрібно насамперед визначитись з керівником служби. Добір та перевірка кандидатів триває. В ДСА України очікують на початок роботи служби в 2018 році.

Було б добре, якби в погоні за законодавчими дедлайнами не страждала якість результату. Тому інколи все ж краще зачекати.

Залишити коментар