Перейти до основного вмісту

Хто такий фінансовий омбудсмен і чим він займатиметься?

22 лютого у Верховній Раді України був зареєстрований законопроект №8055 "Про заснування фінансового омбудсмена", який повинен впровадити механізм позасудового вирішення спорів між фінансовими установами та споживачами. У більшості європейських країн, крім судів, є альтернативні шляхи вирішення таких конфліктів. А майже половина українців – 45% – і зовсім не знає, куди можна звернутися, щоб вирішити спірні ситуації, які виникають з фінустановами.

"Ми проводили детальний аналіз судових суперечок між споживачами і фінансовими установами України. Ми проаналізували, скільки вони тривають і скільки коштують. Виявилося, що наші судові процедури досить тривалі, вирішення спору триває не менше року, і, також, це досить дорого для споживача. Я вже не кажу про інші моменти – неефективність і недовіру українців до судової системи", – говорить Юлія Вітка, заступник керівника проекту USAID "Трансформація фінансового сектора".

Також, за результатами проведеного опитування, виявилося, що 78% українців не бажають нікуди звертатися, у разі виникнення суперечок з фінансовими установами.

Хто такий фінансовий омбудсмен і чим він займатиметься?

Новий механізм не обмежуватиме споживача в праві звернутися до суду, але зазначається, що вирішення питань із залученням фінансового омбудсмена матиме низку переваг. Проте, фінансовий омбудсмен не замінить суд, а просто виступить вигіднішою і зручнішою альтернативою.

Згідно із законопроектом, організаційна структура установи фінансового омбудсмена складатиметься з:

  • наглядової ради з представників організацій захисту прав споживачів, об'єднань, що представляють інтереси постачальників фінансових послуг, і регуляторів ринку;
  • фінансового омбудсмена, до повноважень якого належатиме розгляд звернень і суперечок споживачів і винесення рішень. Омбудсмен обиратиметься спостережною радою на чотири роки з можливістю переобрання;
  • співробітників установи, в тому числі уповноважених осіб, відповідальних за розгляд звернень та вирішення спорів, а також забезпечення діяльності установи.

Функціонуватиме установа за рахунок внесків постачальників фінансових послуг і зборів громадян за розгляд того чи іншого спору. Розмір таких внесків встановить наглядова рада, а збір за розгляд конфлікту, який повинен буде заплатити споживач, становитиме близько 5% від прожиткового мінімуму для працездатної людини, це 85 грн за одну скаргу. Скарги, які надходитимуть до фінансового омбудсмена, розглядатимуться протягом 60 днів, після чого виноситиметься рішення.

Варто відзначити, що фінансовий омбудсмен не розглядатиме ті справи, які вже розглядалися в суді. Також розглядати спір почнуть тільки в тому випадку, якщо споживач раніше звертався до фінустанови і отримав там відмову, ігнорування або ж відповідь, що не задовольняє його. І, ще одне обмеження полягає в тому, що омбудсмен не допоможе вирішити суперечку з збанкрутілим банком.

Основне поле діяльності омбудсмена – це невеликі кредити, до 372 тис. грн, які, на думку авторів законопроекту, перевантажують суди. Спори, сума яких не перевищує 100 розмірів мінімальної заробітної плати, омбудсмен розглядати не буде.

Фінансові омбудсмени вже працюють в 40 країнах.

Фінансові омбудсмени успішно функціонують у багатьох державах Європи і не тільки. Фінансові омбудсмени працюють в 40 країнах – Вірменії, Австралії, Великій Британії, Польщі, Нідерландах, Італії, Канаді, Бельгії, Швейцарії, Швеції, Данії, Франції, Іспанії, Латвії, Литві тощо.

"Наскільки я пам'ятаю, в 26 з 28 країн ЄС є аналогічна установа. Вона може бути по-різному імплементована, але всі вони засновані на одному регуляторному акті – директиві ЄС", – пояснює Богдан Мальнєв, старший юрист компанії Ernst & Young

Підходи до вирішення фінансових суперечок у них трохи можуть різнитися, але суть залишається однією. Так, наприклад, у Вірменії зараз намагаються робити упор на примирення сторін, ніж на винесення обов'язкового рішення.

"Зараз 80% клієнтів отримали відшкодування за нашої допомоги. Це, насправді, дуже високий показник, що не дуже добре, тому що в інших країнах цей показник менше 50%. У нас так тому, що фінансові установи не дуже добре розглядають скарги на першому етапі. В інших країнах, де омбудсмен працює довше, фінансові організації не дають, щоб скарги, у яких є шанс виграти, пішли до іншої інстанції", – говорить Грануш Агаян, керівник групи з прийому і розгляду вимог споживачів в Офісі фінансового омбудсмена Вірменії.

Але далеко не всі раді приходу фінансового омбудсмена. Так, представники бізнесу та фінустанов зазначають, що їх інтереси в законопроекті взагалі не враховані.

"Як ставиться до цієї ситуації фінансовий ринок, коли за наші ж гроші, на нас скаржитимуться? Звісно, тут подвійне ставлення. Цей законопроект рухається благими намірами, але, його можна прийняти в тому випадку, якщо в кожну стати існуючого законопроекту будуть внесені мотиви і інтереси фінансового сектора. у тому варіанті, в якому зараз є законопроект, він викликає масу протестів", – говорить Ганна Замазєєева, голова правління Всеукраїнської асоціації фінансових компаній.

Наприклад, відмова від надання фінансової послуги тягне за собою привід для скарг. Якщо оформляти депозит в банку, надати підтверджуючий документ про походження грошей, часто клієнти відмовляються це робити і в банках не задовольняють їх прохання у відкритті депозиту. В такому випадку, клієнт може піти і поскаржитися фінансовому омбудсмену.

"Треба взяти до уваги такі моменти і тоді фінансовий сектор лояльніше поставиться до законопроекту", – підсумувала Ганна Замазєєва.

 

ДЖЕРЕЛО: segodnya

Залишити коментар